IVVP - individuálny výchovno-vzdelávací program
Model štruktúry IVVP.doc (74 kB)
VÝCHODISKÁ PRE VYPRACOVANIE IVVP
1. Vyšetrenia (diagnostiky) školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie (CŠPPaP, CŠPP) zaradeného v sieti škôl a školských zariadení, alebo vyšetrenia z iných odborných pracovísk
- správa z psychologického vyšetrenia
- správa zo špeciálnopedagogického vyšetrenia
2. Stanoviská odborných lekárov
3. Audit, pedagogická diagnostika, kazuistika, doterajší spôsob vzdelávania, aktuálny stav
Štruktúra IVVP pre žiaka so zdravotným postihnutím
Osobné údaje žiaka
Meno, priezvisko:
Dátum narodenia:
Bydlisko:
Trieda:
Závery psychologického vyšetrenia
Závery špeciálnopedagogického vyšetrenia
Údaje resp. závery iného klinického pracoviska
Zdravotný stav (druh a stupeň postihnutia) - klinická diagnóza (závery pediatra, alebo iného odborného lekára)
Audit - pedagogická diagnostika, kazuistika, doterajší spôsob vzdelávania, aktuálny stav
Vplyv diagnózy na výchovno – vzdelávací proces
Učebný plán
Uviesť učebný plán podľa ktorého sa bude postupovať (teda podľa UP ktorého ročníka).
Ak je zaradený do učebného plánu špecifický predmet uviesť jeho názov a konkrétnu dotáciu.
Učebné osnovy
Vymenovať predmety v ktorých bola navrhnutá úprava obsahu vzdelávania (najčastejšie v zmysle redukcie učiva) vychádzajúca z učebných osnov konkrétneho predmetu teda Úprava učebných osnov.
Organizácia vzdelávania (formy vzdelávania)
- individuálne vzdelávanie (s asistentom učiteľa, alebo špeciálnym pedagógom)
- skupinové vzdelávanie v triede s ostatnými žiakmi
Uviesť konkrétne predmety na ktorých je žiak/žiačka v triede a ktoré sú zabezpečované individuálnou formou.
Uviesť predmety od vzdelávania ktorých je žiak/žiačka oslobodená.
Organizácia starostlivosti – spolupráca s inými odborníkmi, alebo zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie zabezpečujúcimi starostlivosť.
Uviesť ktorých zariadení je žiak/žiačka klientom (CŠPP), alebo či je v starostlivosti klinického logopéda.
Úprava prostredia školy a triedy
Vyžaduje resp. nevyžaduje sa bezbariérová úprava. Sedenie v triede.
Personálne zabezpečenie (odborný servis) – kto zabezpečuje a počet hodín individuálnej starostlivosti
- školský špeciálny pedagóg
- školský psychológ
- asistent učiteľa
- liečebný pedagóg
- rehabilitačný pracovník resp. fyzioterapeut
- logopéd
Materiálno-technické zabezpečenie - kompenzačné pomôcky (KP)
Technické KP: PC, notebook, diktafón, kalkulačka, lokálne osvetlenie.
Špeciálne technické KP: PC s hlasovým výstupom, optické pomôcky – čítacia lupa, elektronická čítacia lupa, kompenzačná pomôcka EYE FOR CONTROL (uvádza sa aj pod názvom - 4 control), ktorá umožňuje optimálne ovládanie PC, stojan na knihy.
Didaktické KP: špeciálne zošity (pre zrakovo postihnutých žiakov), abeceda, číselná os, gramatické tabuľky (vzory na skloňovanie), vlastnoručne vyrobené pomôcky, vzorce, vzorové príklady, počítačové programy, zvukové nahrávky (napr. povinnej literatúry), výkladové, prekladové slovníky.
Kompenzačné pomôcky na sedenie a polohovanie: Aris stolička, špeciálna lavica s nastaviteľnou pracovnou plochou, špeciálne stoličky a polohovateľné sedačky.
Lokomočné KP: pojazdný rám.
Ortopedické KP: korzet, ortézy, ortopedická obuv.
Aplikácia špeciálnych postupov
-
písanie diktátov: formou doplňovania...
-
preverovanie vedomostí v jednotlivých predmetoch: formou krúžkovania, priraďovania a doplňovania správnej odpovede
-
preferovanie individuálnych úloh
-
pri písaní používať horné pomocné línie (dokedy si to situácia bude vyžadovať)
-
zvýšená časová dotácia vo všetkých predmetoch
-
pracovať vlastným tempom
-
počas vyučovacej hodiny umožniť voľný prístup k tabuli a demonštrovaným pomôckam
-
zadanie úloh (domácich úloh) - napísať na tabuľu a čítať nahlas
-
zväčšovaním prispôsobovať text individuálnym potrebám
-
využívať názor a zážitkové učenie, uplatňovať medzipredmetové vzťahy
-
vo výchovno-vzdelávacom procese rešpektovať problémy v orientácii (v priestore a vnímaní hĺbky priestoru)
-
predchádzať únave zaraďovaním oddychu (relaxačné prestávky – dychové a pohybové cvičenia)
-
v prípade zrakovo postihnutého žiaka/žiačky predchádzať únave striedaním práce do blízka s prácou do diaľky
Hodnotenie a klasifikácia výsledkov
Uviesť metodické pokyny podľa ktorých je žiak/žiačka hodnotená resp. konkrétny spôsob hodnotenia prejednaný a schválený pedagogickou radou školy.
Dôležité informácie (napr. špecifiká zdravotného stavu)
Potrebné je zachytiť napr. jazyk akým sa rozpráva v rodine, choroby – oslabenú imunitu, alergie, prípadné užívanie liekov, odporúčania lekárov vo vzťahu k výchovno – vzdelávaciemu procesu, alebo prípadné postrehy (zistenia) iných pedagógov.
Na dané skutočnosti upozorniť všetkých vyučujúcich ktorí prichádzajú so žiakom do kontaktu.
Spolupráca s rodičmi
Uviesť spôsob a čas (pravidelné stretnutia, konzultácie podľa potreby, zabezpečovanie prenosu informácii z iných odborných pracovísk).
Požiadavky rodičov
Stanovisko rodičov
Súhlas resp. nesúhlas s navrhovaným programom, alebo iné vyjadrenie rodiča.
Podiel žiaka - v prípade, že sa jedná o staršieho žiaka/žiačku.
Vyšpecifikovať či pristupuje aktívne, alebo má ľahostajný prístup, či má záujem o pozitívne výkony.
Dohodnúť sa na konkrétnych podmienkach. Cieľom je viesť žiakov k spoluzodpovednosti za výsledky práce a zároveň zapojiť ich do aktívnej spoluúčasti.
- svedomitá príprava na vyučovanie
- v prípade nepochopenia učiva možnosť obrátiť sa na vyučujúceho a požiadať ho o doučovanie
- neodvolávať sa na poruchu prípadne nevyhovárať sa
Podpisy všetkých kompetentných a zainteresovaných
Riaditeľ školy
Výchovný poradca
Školský špeciálny pedagóg
Školský psychológ
Triedny učiteľ
Asistent učiteľa
Zákonný zástupca
Žiak
Ostatní učitelia
IVVP začleneného žiaka sa podrobne prerokuje s rodičmi, všetky opatrenia sa im vysvetlia a oboznámia sa s doložkou vysvedčenia.
Je nevyhnutné, aby všetky navrhované opatrenia boli prejednané so zákonným zástupcom a ich súhlas resp. nesúhlas bol rešpektovaný.
Údaje v programe sú dôverné a slúžia len pre vnútornú potrebu školy. Osoby, ktoré pri plnení pracovných povinností prichádzajú do styku s osobnými údajmi majú povinnosť mlčanlivosti a to aj po skončení pracovného vzťahu.
V prípade porušenia povinnosti mlčanlivosti sa postupuje v zmysle platnej legislatívy zákona č.428/2002 Z. z. – zákon o ochrane osobných údajov.
Podpis zákonného zástupcu vyjadruje súhlas, ale aj potvrdzuje, že bol s ním IVVP prerokovaný.
Program schvaľuje riaditeľ školy a svojim podpisom vyjadruje, že berie na vedomie IVVP dotyčného žiaka.
Václav Mertin vo svojej publikácii Individuálni vzdelávací program dokonca uvádza, že IVVP mali by mať k dispozícii dokonca aj rodičia žiaka.
IVVP vypracoval
IVVP vyplnil
Dátum
Kontrola - na zhodnotenie efektu nápravy a stanovia ďalšie ciele na ďalšie obdobie – odporúča sa vždy štvrťročne.
Výsledky individuálneho vzdelávacieho programu je možné hodnotiť na rôznych úrovniach:
- Subjektívne posúdenie: žiak, rodič, učiteľ sú spokojní. Upravila sa atmosféra v rodine a žiak má oveľa väčšiu chuť a motiváciu učiť sa.
- Dôležité však je, aby pokrok a dosiahnuté výsledky boli skontrolovateľné objektívnymi metódami, teda prostredníctvom oficiálnych didaktických testov overiť výsledky.
Čo má obsahovať IVVP je uvedené v:
ISCED 1 – primárne vzdelávanie - na str. 31 sú uvedené body čo má obsahovať individuálny výchovno – vzdelávací program a s ním súvisiace informácie.
ISCED 2 – nižšie sekundárne vzdelávanie - na str. 33 sú uvedené body čo má obsahovať individuálny výchovno – vzdelávací program a s ním súvisiace informácie.
Interný metodický materiál ŠŠI str. 20
Vzdelávací program pre žiakov s poruchou aktivity a pozornosti str.6
Vzdelávací program pre žiakov s poruchami správania str.7
Pokyny na vyplnenie Návrhu na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do špeciálnej školy, do špeciálnej materskej školy, do materskej školy, do základnej školy a do strednej školy.
Návrh obsahuje tlačivo G Individuálny výchovno – vzdelávací program, ktorý je možné použiť pri jednoduchších prípadoch, alebo pre žiakov s vývinovými poruchami učenia.
Úprava učebných osnov
Vyučujúci daného predmetu v spolupráci so špeciálnym pedagógom vypracuje Úpravu učebných osnov (pôvodne to bol Individuálny vzdelávací plán) z konkrétneho predmetu, ktorá je súčasťou Individuálneho výchovno – vzdelávacieho programu.
Jedná sa o úpravu obsahu učebných osnov konkrétneho predmetu.
Úprava učebných osnov sa vypracováva z predmetov odporúčaných zariadením výchovného poradenstva a prevencie teda z predmetov v ktorých žiak nemôže postupovať podľa učebných osnov daného ročníka.
Úpravu učebných osnov je potrebné taktiež priebežne prehodnocovať vyučujúcimi ktorí dané predmety vyučujú (podľa možnosti v spolupráci so špeciálnym pedagógom).
V prípade nezvládania stanovených nárokov po prehodnotení so špeciálnym pedagógom je možná ďalšia modifikácia resp. redukcia učiva.
Vypracovala:
Mgr. Kohútiková Tatiana
Špeciálny pedagóg CŠPP pri ŠZŠ vo Zvolene
December 2010
Informačné zdroje
Legislatívne východiská:
Zákon č.245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Štátny vzdelávací program pre 1. stupeň základnej školy v Slovenskej republike ISCED 1 – primárne vzdelávanie
Štátny vzdelávací program pre 2. stupeň základnej školy v Slovenskej republike ISCED 2 – nižšie sekundárne vzdelávanie
Antidiskriminačný zákon, §32b
Iné informačné zdroje:
Interný metodický materiál ŠŠI
Pokyny na vyplnenie Návrhu na prijatie žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do špeciálnej školy, do špeciálnej materskej školy, do materskej školy, do základnej školy a do strednej školy
Použitá literatúra:
Mertin Václav: Individuálni vzdělávací program
Zelinková Olga: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Portál 2007
Zelinková Olga: Poruchy učení dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD, Portál 2003
Doporučená literatúra:
Kaprálek K., Bělecký Z.: Jak napsat a použít individuálni vzdělávací program, Portál 2004