Ako pristupovať k sluchovo postihnutému žiakovi
- trpezlivo a tolerantne
- u nepočujúcich žiakov umiestniť lavicu tak, aby žiak videl na celú triedu a mal prehľad o dianí v triede
- u žiakov nedoslýchavých umiestniť lavicu asi v strede triedy ( presné umiestnenie vhodné konzultovať s foniatrom) - zaobchádzať rovnako ako s ostatnými žiakmi – ohnisko pozornosti stojí na schopnostiach, nie na neschopnostiach žiaka
- pri komunikácii so sluchovo postihnutým žiakom:
- dbať, aby mohol odzerať
- artikulovať čisto, rozprávať zvoľna – nespomaľovať, udržovať prirodzený rytmus reči
a jej plynulosť
- hovoriť s tvárou obrátenou k žiakovi, neprechádzať od prvej lavice k poslednej, ani
pred lavicami smerom od okien ku dverám, či dokonca za chrbtom žiaka sledovať pohyby pier hovoriaceho – - pri výklade učiva:
- využívať názorné pomôcky
- skoncentrovať pozornosť žiaka
- meniť čo najmenej miesto
- používať jasné a krátke vety
- priebežne dielčími kontrolnými otázkami zisťovať, či žiak rozumie výkladu - zápis preberaného učiva má byť stručný, jasný, v celých vetách
- na tabuli
- pripravený pre žiaka individuálne, napr. na kartičkách - pri precvičovaní učiva a frontálnom overovaní vedomostí žiakov učiteľ sluchovo postihnutým žiakom otázku zopakuje, v prípade potreby preformuluje, resp. použije názornú pomôcku ( slovný zápis na magnetickej tabuli...)
- učivo preberať po menších etapách, každú zopakovať, popr. napísať osnovu ako podpornú pomôcku
- pri overovaní vedomostí upozorniť vopred sluchovo postihnutého žiaka s rozsahom opakovaného učiva v dostatočnom časovom predstihu.
- pri hodnotení žiaka používať Metodické pokyny MŠ SR na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami.
- nehodnotiť diktáty, písomné a kontrolné práce nediktovať!
- dbať na pravidelné nosenie naslúchacieho aparátu
- u sluchovo postihnutých žiakov je potrebné doporučenie od foniatra o zaradení do zdravotnej skupiny
Vypracovala : Mgr. Alena Viktorínová, špeciálny pedagóg DIC Zvolen