Ako pristupovať k sluchovo postihnutému žiakovi

  1. trpezlivo a tolerantne
  2. u nepočujúcich žiakov umiestniť lavicu tak, aby žiak videl na celú triedu a mal prehľad o dianí v triede
    -  u žiakov nedoslýchavých umiestniť lavicu asi v strede triedy ( presné umiestnenie vhodné konzultovať s foniatrom)
  3. zaobchádzať rovnako ako s ostatnými žiakmi – ohnisko pozornosti stojí na  schopnostiach, nie na neschopnostiach žiaka
  4. pri komunikácii so sluchovo postihnutým žiakom:
    -  dbať, aby mohol odzerať
    artikulovať čisto, rozprávať zvoľna – nespomaľovať, udržovať prirodzený  rytmus reči
       a jej plynulosť
    -  hovoriť s tvárou obrátenou k žiakovi, neprechádzať od prvej lavice k poslednej, ani
       pred lavicami smerom od okien ku dverám, či  dokonca za chrbtom žiaka
    sledovať pohyby pier hovoriaceho
  5. pri výklade učiva:
    -  využívať názorné pomôcky
    -  skoncentrovať pozornosť žiaka
    -  meniť čo najmenej miesto
    -  používať jasné a krátke vety
    -  priebežne dielčími kontrolnými otázkami zisťovať, či žiak rozumie výkladu
  6. zápis preberaného učiva má byť stručný, jasný, v celých vetách
    -  na tabuli
    -  pripravený pre žiaka individuálne, napr. na kartičkách
  7. pri precvičovaní učiva a frontálnom overovaní vedomostí žiakov učiteľ sluchovo postihnutým žiakom otázku zopakuje, v prípade potreby preformuluje, resp. použije  názornú pomôcku ( slovný zápis na magnetickej tabuli...)
  8. učivo preberať po menších etapách, každú zopakovať, popr. napísať osnovu ako podpornú pomôcku
  9. pri overovaní vedomostí upozorniť vopred sluchovo postihnutého žiaka s rozsahom opakovaného učiva v dostatočnom časovom predstihu.
  10. pri hodnotení žiaka používať Metodické pokyny MŠ SR na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami.  
  11. nehodnotiť diktáty, písomné a kontrolné práce nediktovať!
  12. dbať na pravidelné nosenie naslúchacieho aparátu
  13. u sluchovo postihnutých žiakov je potrebné doporučenie od foniatra o zaradení do zdravotnej skupiny  

Vypracovala : Mgr. Alena Viktorínová, špeciálny pedagóg DIC Zvolen