Astma

Astma (Asthma bronchiale (AB), Bronchiálna astma, Priedušková astma)

je chronické zápalové ochorenie dýchacích ciest charakterizované zvýšenou reaktivitou dýchacieho stromu na rôzne podnety (fajčenie, fyzická námaha, infekcia).

Typicky sa prejavuje záchvatmi dýchavičnosti, ktoré sú sprevádzané typickými pískavými zvukmi v dôsledku kŕčovitého zovretia priedušiek. Môže sa ale prejavovať aj prítomnosťou  suchého dráždivého kašľa, ktorý nereaguje na bežnú liečbu.

 

Príčiny

Rizikovými faktormi pre vznik astmy je jej výskyt v rodine (u predkov a súrodencov), anamnéza alergického ochorenia (najmä neliečeného, alebo zle liečeného), niektoré chemické, alebo fyzikálne faktory (napr. častá liečba antibiotikami).

 

Provokujúce faktory školského prostredia

 

Na rozdiel od domáceho prostredia, ktoré sa zväčša darí upraviť pre alergika podľa individuálnych potrieb, existuje v škole viacero rizikových faktorov.

 

Rizikové faktory – alergény:

 

  • bytový prach

Viaceré skúsenosti ukazujú, že najväčšiu prašnosť majú telocvične a priľahlé priestory.

 

  • alergia na srsť domácich zvierat

Významným problémom školákov je alergia na srsť domácich zvierat (mačka, pes, škrečok, papagáj). Alergény prinášajú spolužiaci na odeve do školskej triedy. Vysoké koncentrácie týchto alergénov boli zistené na steroch zo školských lavíc a najmä stoličiek. Zdrojom alergénov môžu byť aj preparované zvieratá.

 

  • potravinové alergény

Potravinové alergény, ktoré aj keď zriedkavejšie môžu provokovať astmatické záchvaty.

 

Zdrojom potravinových alergénov môže byť:

  • školská jedáleň
  • školský bufet
  • výmena desiaty so spolužiakom

 

  • pomôcky

Zdrojom alergénov môžu byť pomôcky na pracovné vyučovanie, alebo výtvarnú výchovu (dekoratívne kvety, trávy, resp. iné prírodné materiály).

 

 

  • fyzická aktivita
  • chemické látky (odborné učebne)
  • kriedový prach
  • tabakový dym
  • emočné faktory: stres v dôsledku pracovného preťaženia, alebo citové konflikty, ktoré môžu vyústiť do zhoršenia astmy
  • sociálne prostredie a sociálne interakcie: epidemiologické štúdie demonštrovali spojenie medzi životným stresom, sociálnym postavením, alebo stavom a kvalitou sociálnych vzťahov. Ide o sociálne siete, väzby jedinca k priateľom, rodine, práci a verejnosti prostredníctvom sociálnych skupín.

 

 

Astma a telesná výchova

 

Často diskutovanou otázkou je vhodnosť či potreba športovania pri astmatickom ochorení.

Pre astmatikov je na zlepšenie a udržanie dobrého zdravotného stavu, okrem účinnej a kvalitnej liečby, nutné aj dodržiavanie určitých zásad životosprávy medzi ktoré patrí pravidelné športovanie.

Z toho vyplýva, že pohyb je neoddeliteľnou súčasťou liečby.

Fyzická záťaž sa využíva aj v diagnostike astmy, pretože pomáha odkryť príznaky, ktoré v kľude nie sú zrejmé.

 

Príčiny zhoršenia klinického stavu počas fyzickej námahy

1. Príčinou zhoršenia klinického stavu počas fyzickej námahy môže byť nedostatočné zvládanie astmy, čo môže byť signálom na úpravu dlhodobej liečby.

2. Inou príčinou zhoršenia astmy počas telesnej výchovy je prostredie, v ktorom astmatik športuje.

Napríklad, pacient alergický na roztoče bytového prachu nemusí mať pri behu vonku žiadne ťažkosti, ale pri fyzickej aktivite v telocvični sa dostavia akútne astmatické príznaky v dôsledku roztočového alergénu.

Iným príkladom je peľový alergik, ktorý naopak bez problémov športuje vnútri, ale sa dusí vonku počas peľovej sezóny.

3. U skupiny astmatikov môže byť samotná fyzická záťaž spúšťacom alergickej reakcie. Aj v tomto prípade sú dnes k dispozícii lieky, ktoré dokážu účinne potlačiť takúto reakciu a umožnia astmatikovi fyzickú aktivitu. Rozhodnutie o obmedzení fyzickej aktivity na hodinách telesnej výchovy musí byť preto veľmi individuálne, aby sa astmatickému dieťaťu neublížilo.

 

Hlavným nebezpečenstvom pri telesnej výchove a športoch je

  • astmatický záchvat

 

V závislosti od fyzickej záťaže sa môžu objaviť ďalšie problémy

  • žihľavka
  • anafylaxia (precitlivenosť na cudzorodú bielkovinu)

 

Je dôležité si uvedomiť, že šport je nevyhnutný pre telesný a psychický vývoj dieťaťa. Astma by nemala byť prekážkou pre úplný rozvoj fyzických možností dieťaťa. Pokiaľ sa takou prekážkou stane, treba upraviť liečbu.

 

 

Astma a šport

 

Niektoré športy sú odporúčané astmatikom viac, iné menej, niektoré by astmatici nemali vykonávať vôbec.

 

Vhodné športy pre astmatikov

  • všetky vodné športy (plávanie, veslovanie, vodné pólo)
  • napriek pobytu na chladnom vzduchu sú vhodné všetky zimné športy (opäť je výhodou vlhkosť a čistota vzduchu a záťaž všetkých svalových skupín - hrudník a horné končatiny) lyžovanie, hokej, krasokorčuľovanie

 

Menej odporúčané športy

  • ihriskové športy ako napríklad futbal, alebo beh či bicyklovanie

 

Futbal – prašnosť.

Bicyklovanie patrí dnes medzi preferované športové aktivity, ale z hľadiska astmy je jeho vhodnosť otázna (fixácia hrudníka, zvýšená záťaž dolných končatín, nechránená inhalácia znečisteného vzduchu na cestách).

Tolerancia behov (krátke a dlhé trate) závisí od kvality tréningu a celkovej prípravy.

Pri výbere športu je dôležité brať do úvahy prostredie, v ktorom sa vykonáva, namáhavosť aktivity a celková dostupnosť. Vždy je potrebné zosúladiť ochorenie so športom.

 

 

Astma a škola

 

Mnohí učitelia sa mylne domnievajú, že liečba astmy (a iných ochorení) je výlučne vecou rodičov. Avšak opak je pravdou. Keďže v škole dieťa prichádza do kontaktu s mnohými provokačnými faktormi (alergény, pohyb, stres, jedlo v školskej jedálni, prach, čistiace prostriedky), ktoré môžu spúšťať a vyvolávať astmu, ba dokonca aj astmatický záchvat, každý učiteľ by mal byť dostatočne informovaný o problematike tohto ochorenia a zároveň byť schopný poskytnúť lekárovi a rodičom cenné poznatky, ktoré by mohli prispieť k efektívnejšej liečbe dieťaťa.

V domácom prostredí sa o mnohé aspekty tohto ochorenia stará rodič.

V školskom prostredí túto zodpovednosť preberajú učitelia. Preto každý rodič by mal dbať o zdravie svojho dieťaťa aj tým, že oboznámi učiteľa o zdravotnom stave dieťaťa a všetkých obmedzeniach, ktoré súvisia s liečbou jeho ochorenia a mal by oboznámiť učiteľa o postupe pri nepredvídaných astmatických reakciách. Rodič mal by aktívne spolupracovať s pedagógom, informovať sa o rôznych symptómoch a zmenách nálad u dieťaťa v priebehu vyučovacieho procesu.

Pre dobrý vývoj astmy je nesmierne potrebná dobrá spolupráca rodiča a lekára a rovnako dobrá spolupráca učiteľa a rodiča.

 

RADY PRE UČITEĽOV

 

  • Vyžiadajte si od rodičov plán postupu ( v stručných bodoch) ošetrenia pri astmatickom záchvate.
  • Požiadajte rodiča, aby vás oboznámil s pomôckami, ktoré dieťa/žiak používa pri liečbe astmy (inhalačné, sprejové, alebo práškové dávkovače).
  • Umožnite dieťaťu/žiakovi zobrať si pohotovostné lieky na školské akcie.
  • Informujte rodiča, ak ste zaznamenali u dieťaťa/žiaka počas pobytu v škole príznaky ako pokašliavanie, zadýchavanie, zmeny nálady. Je možné, že dieťa/žiak doma tieto prejavy nemá a preto sú tieto informácie veľmi cenné.
  • Ak plánujete na pracovnom vyučovaní použiť prírodné materiály (trávy, juta, zvieracia srsť), alebo prchavé látky (lepidlá), upozornite na to vopred rodičov.
  • Od rodiča žiadajte odporúčanie o obmedzení telesnej aktivity vystavené odborným lekárom.

 

 

RADY PRE RODIČOV

 

  • Oboznámte učiteľa so zdravotným stavom vášho dieťaťa/žiaka a obmedzeniami vyplývajúcimi z liečby.
  • Je potrebné oboznámiť hlavne učiteľa telesnej výchovy o stave dieťaťa/žiaka, o spúšťačoch a o postupe pri objavení sa prvých ťažkostí.
  • Ak dieťa/žiak reaguje na peľ, nie sú pre neho vhodné behy vonku v sezóne, pričom telesná výchova v telocvični mu nemusí robiť problémy.
  • Dieťa/žiak by malo mať v škole pri sebe základné lieky, malo by ich vedieť používať.
  • Oboznámte učiteľa s inhalačnými pomôckami, ktoré dieťa/žiak používa pri liečbe.
  • Pripravte dieťaťu/žiakovi písomne pohotovostný plán – postup pre prípad akútneho záchvatu, pretože v prostredí spolužiakov resp. v strese dieťa nemusí dodržať postup.
  • Pýtajte sa na prítomnosť príznakov kašľa, zadýchavania a zmeny nálady u dieťaťa/žiaka počas vyučovania.
  • Je dobre dbať, aby dieťa/žiak malo zdravý a dobrý spánok, aby si školské úlohy pripravovalo dôsledne. Tým je možné vyhnúť sa stresovým situáciám v škole a znížiť negatívny vplyv stresu na vznik záchvatu.

 

Ako predísť záchvatu

 

  • Astma musí byť liečená a sledovaná.
  • Základné lieky sa musia podávať pravidelne, v prípade nutnosti ešte pred športovaním.
  • Nutné je pravidelne sledovanie dychových funkcií dieťaťa lekárom.
  • Na základe tohto sledovania lekár informuje rodičov, alebo aj učiteľa o tom, aké nároky môžu na dieťa/žiaka klásť.
  • Lekár môže odporučiť zvýšenie dávky preventívnych liekov tak, aby dieťa/žiak mohlo cvičiť.
  • V priebehu peľovej sezóny je rozumné deti/žiakov trpiacich alergiou oslobodiť od aktivít mimo budovy.

 

Astmatický záchvat

Akútny astmatický záchvat je stav zhoršujúcej sa dýchavice, kašľa a pískotov, spôsobený bronchospazmom, nadmernou tvorbou hlienu a opuchom sliznice dýchacích orgánov, čo sa prejaví výraznou výdychovou dusivosťou.

Astmatický záchvat môže vzniknúť v priebehu niekoľkých minút (rizikoví astmatici), ale častejšie sa vyvíja niekoľko hodín až dní.

Tento akútny stav väčšinou vzniká u ľudí, trvalo sa liečiacich astmou.

Môže sa dostaviť aj u doteraz zdravých osôb, u ktorých môže byť vyvolaný viacerými príčinami (napríklad akútna alergická reakcia - to znamená vystavenie organizmu pôsobeniu silného alergénu, akými sú napr. peľ, prach, a pod.).

 
Príznaky astmatického záchvatu

Medzi hlavné príznaky bronchospazmu patrí:

  • pri výdychu počuteľné „pískanie“
  • viditeľné zapojenie brušných svalov počas dýchania
  • pri nádychu sa nosné dierky sťahujú k sebe
  • môže byť viditeľné dofialova zafarbenie ďasien a perí (cyanóza)
 
Riziká astmatického záchvatu

Astmatický záchvat vyžaduje okamžitú pomoc a rozhodné konanie záchrancu, lebo môže nastať:

  • dusenie
  • hypoxia (znížené okysličenie orgánov)
  • poškodenie krvného obehu
  • riziko zástavy srdcovej činnosti

 

Prvá pomoc

V tomto stave je najdôležitejšie zachovať rozvahu a poznať postup, ako pomôcť. Zlyhanie pri astmatickom záchvate, pri nedostatku cudzej pomoci, môže mať tragické následky.

  • jednať rýchlo, ale rozvážne
  • okamžite odstrániť možný spúšťač (látka, ktorá spôsobuje alergiu, resp. astmatický záchvat), alebo postihnutého vzdialiť od miesta, kde sa tento spúšťač vyskytuje
  • postihnutého uložiť do polohy v polosede s pevne opretým chrbtom a zakázať mu akýkoľvek pohyb, alebo námahu, ktorá by všetko zhoršovala
  • otvoriť okno, aby mal prísun čerstvého vzduchu - ale dbáme na to, aby neprechladol
  • ak postihnutý užíva lieky na astmu a má ich predpísané lekárom, podať mu lieky v stanovenej dávke (napríklad lieky: Salbutamol, Salamol, Ventolin, Berodual, Brycanyl, Berotec, a pod.)
  • ak nevieme veľkosť dávky, alebo máme akékoľvek pochybnosti o výške lekárom predpísanej dávky, môžeme postihnutému podať úvodnú dávku vo výške 1 dávky (1 stlačenie inhalátora), ktoréhokoľvek z týchto menovaných liekov a počkať na účinok
  • pokiaľ problémy nepominú do 10 minút v kľude s prísunom čerstvého vzduchu, alebo do 5 minút od podania niektorého z týchto menovaných liekov, privolať Záchrannou službu a do jej príchodu sledovať postihnutého a kontrolovať jeho životné funkcie
  • pri ich poruche poskytnúť odpovedajúcu prvú pomoc
  • astmatik by vždy mal pri sebe nosiť kartičku so záznamom o svojej chorobe a s inštrukciami od lekára, čo robiť v prípade astmatického záchvatu, pretože v krízovej situácii to môže ušetriť vzácny čas…

 

 

Astma a profesia

Astmatik nemôže vykonávať určité profesie. Astmatik si musí vybrať povolanie, ktoré bude vyhovovať jeho zdraviu a povahe.

V prípade, že vo svojej práci opakovane bude astmatik prichádzať do styku so spúšťačmi, je nutné zmeniť pracovné zaradenie, alebo zamestnanie.

Podobne je to aj s miestom bývania. Astmatikom s najťažším stupňom ochorenia sa odporúča presťahovať sa do oblastí s vyššou vlhkosťou vzduchu a zdravším ovzduším.

 

Astma a výber povolania

Čo môže ohroziť astmatika na pracovisku?

  • stavebníctvo: prach, chlad, vlhkosť
  • poľnohospodárstvo a zverolekárstvo: prach, postrekové prípravy, peľ, srsť, roztoče, výlučky zvierat
  • kancelárske práce: atramenty a tonery, starý papier
  • medicína: dezinfekčné prostriedky, lieky – antibiotiká, kontrastné   látky
  • strojárstvo a chemická výroba: chemikálie, prach, výpary farieb, lakov
  • potravinárstvo: ak je prítomná potravinová alergia, nemusí sa objaviť len po požití, niekedy spúšťačom môže byť aj kontakt s potravinou, napr. rybie mäso, koreniny

 

 

Vypracovala: Mgr. Tatiana Kohútiková - špeciálna pedagogička CŠPP pri ŠZŠ Zvolen

 

POŽITÁ LITERATÚRA:

VADEMECUM MEDICI Martin, Osveta 2003

Časopisy

MUDr.P. Čižmár, PhD. Astma a škola. In. Mama a ja 9/2005 s. 68-69

Iné zdroje

www.detskamozkovaobrna.cz  - Autor: MUDr. Boris Živný

 

S danou problematikou súvisiace webové stránky

www.zasr.sk

www.eastma.sk

 

ZDRUŽENIA

Združenie astmatikov Slovenskej republiky