Diabetes Mellitus - Cukrovka

 Ak si niekto myslí, že ide o nové ochorenie, je na omyle. Už v roku 1550 pred n. l. tzv. Ebersov egyptský papyrus popisuje polyurickú chorobu, ktorú v 2. stor. p. n. pomenoval Aretaios názvom diabetes. V stredoveku lekári popísali túto chorobu ako sladký moč, ktorý spôsobuje cukor. Na prelome 18.-19. stor. sa začína s dietnou liečbou. V roku 1889 bol zistený vzťah medzi slinivkou a diabetom. V roku 1869 Paul Largenhans objavil v slinivke ostrovčeky. V roku 1909 bol objavený inzulín, 14.1.1922 bol po prvý krát aplikovaný.
Slovo diabetes pochádza z gréckeho slova diabein, čo znamená pretekaťmellitus zasa z latinského slova mell - med.

Diabetes mellitus ďalej len DM - je poruchou metabolizmu sacharidov, ale aj tukov a bielkovín. Vzniká absolútnym alebo relatívnym nedostatkom inzulínu. V podstate ide o nedostatočné vylučovanie inzulínu z podžalúdkovej žľazy - pankreasu, alebo, o nepomer medzi jeho množstvom a potrebou v organizme. Ide biochemickú poruchu , kedy ľudské telo nie je schopné normálne využívať cukry zo stravy. DM, alebo cukrová úplavica (cukrovka) je vážne celoživotné metabolické ochorenie. Postihuje obe pohlavia, všetky vekové kategórie, rasy a etnické skupiny. Cukrovka je ochorenie, ktorého vypuknutie a rozvinutie je závislé okrem iného, i na životnom štýle. Cukrovku nie je možné vyliečiť, ale je ju možné úspešne liečiť.

Klasifikácia diabetu
1.
inzulínodependentný I typ - juvenílny DM ktorý sa objavuje prevažne v detstve a dospievaní a prejavuje sa totálnym deficitom inzulínu. U dospelých potom obvykle až do veku 45 rokov, i keď ani u starších osôb nie je vznik choroby 1. typu vylúčený.
2. inzulínoindependentný II typ - nie je závislý od inzulínu. Je to ochorenie dospelých a starších ľudí. Vznik tohto typu choroby v detstve je výnimkou. Najčastejšie sa objavuje u ľudí s obezitou.
3. iné typy diabetu spojené s určitými chorobnými stavmi a syndrómami

DM sa prejavuje nasledovnými vonkajšími príznakmi

  • časté močenie
  • nápadný smäd
  • význačný hlad
  • dieťa chudne
  • má bolesti hlavy
  • nevoľnosť
  • koža je suchá so zápalovými zmenami
  • spavosť
  • slabosť
  • v krvi je glukóza, v moči cítiť acetón

Základná liečba
1.
podávanie inzulínu
2. regulovaná diabetická diéta
3. udržiavanie telesnej aktivity - dbať na pravidelnosť a primeranosť telesnej záťaže
4. dostatočný príjem vitamínov, minerálnych látok a tekutín
5. dbať na primeranosť psychickej záťaže

1. Podávanie inzulínu je princípom liečby. Jeho podanie je základnou podmienkou pacientovho prežitia. Celková dávka sa však musí prispôsobiť individuálnemu stavu pacienta. Pravidelné nepodávanie inzulínu ohrozuje: zrak, kardiovaskulárny (srdcovo-cievny ) systém, obličky, pečeň, nervový systém, kožu.

2. Regulovaná diabetická diéta vychádza z energetickej potreby podľa veku s prihliadnutím na telesnú aktivitu.  Potrebné je prispôsobiť stravu k spôsobu liečby diabetika. Strava sa musí podávať 6-8 krát denne v pravidelných časových intervaloch. Z tohto dôvodu u pacientov s DM je dôležité a potrebné starostlivé plánovanie jedla, jeho kvantity v závislosti od  pracovnej aktivity. Z jedálneho lístka je nutné vylúčiť  rýchle cukry, cukor a cukrom sladené nápoje , sladkosti, kompóty, biele pečivo, knedle, múčne jedlá a prezreté sladké druhy ovocia (banány, hrozno, prezreté marhule) Potraviny z bielej múky je nutné zameniť za celozrnné. Odporúča sa zvýšiť príjem zeleniny (kapusta, zeler, cesnak, cibuľa, pšeno, orechy, pšeničné klíčky) a strukovín. Stravu je potrebné len mierne soliť.
Strava diabetika  má spĺňať zásady racionálneho stravovania čo znamená znížiť energetický príjem stravy. Zásadou je pestrá strava v malých dávkach. Diabetik, ako každý človek, musí prijímať sedem základných zložiek potravín: cukry (sacharidy), bielkoviny, tuky, vlákninu, vodu, minerály a vitamíny ale s tým, že cukry tuky a bielkoviny musí jesť v presne definovanom dennom množstve. Organizmus diabetika potrebuje fruktózu - ovocný cukor. Používanie umelých sladidiel nie je vhodné. Sacharidy nesmú byť konzumované voľne (kockový či práškový cukor), ale musia byť zabudované do potravín, pokiaľ je možné v spojení s vlákninou (hlávkový šalát, otruby a pod.).Z tohto dôvodu diabetik musí zvýšiť prívod vlákniny, ktorá pomáha udržať nízku hladinu cukru v krvi bez extrémnych výkyvov. Vláknina síce nemá kalorický obsah, ale zaistí že cukry viazané na vlákninu sa pomalšie vstrebávajú z čreva do krvi, a preto znižujú vysoké hladiny cukru v krvi po jedle. Nie sú vhodné potraviny s vyšším obsahom tuku. Upozorňujeme na skryté tuky ako aj vysoký cholesterol v tmavom mäse a v mäsových výrobkoch v plnotučnom mlieku a v mliečnych výrobkoch s vyšším obsahom tuku. Bielkoviny veľmi kvalitného zloženia možno získať zo strukovín (fazule, hrachu, sóje, šošovice, bôbu), obilnín, orechov, zeleniny, rôznych semien (slnečnicové, ľanové, tekvicové).
Diabetická diéta sa v súčasnosti označuje aj termínom regulovaná strava.

3. Dôležité je udržiavanie telesnej aktivity. Hlavným liečebným prostriedkom je radikálna zmena životosprávy a  to predovšetkým zamedzenie vzniku obezity a vyrovnanie psychickej a fyzickej záťaže. Potrebný je rehabilitačný telocvik a dostatok  telesného pohybu. Avšak fyzická aktivita môže byť pre diabetikov efektívna, ale aj riziková. Treba zamedziť nadmernej fyzickej aktivite resp. dodržať optimálny pomer medzi vzťahom dieťa- fyzická aktivita - spánok. Dôležitá je celková doba odpočinku, čo znamená dodržiavať pravidelný a dostatočný spánok. Ak je DM nedostatočne kompenzovaný (inzulínom) počas záťaže sa zjavuje výrazná hyperglykémia. Pri nadmernom prísune inzulínu môže sa vyvolať hypoglykémia. Telesná váha hrá pri postihnutí cukrovkou veľmi významnú úlohu, pretože úzko súvisí s jej komplikáciami.

4. Vitamíny a minerály a ich  dostatočné množstvo sú nevyhnutnou súčasťou diabetickej životosprávy. Primeraná strava podporuje prirodzenú tvorbu inzulínu, potrebné je však dopĺňať vitamíny - A,B,C,D,E. Tiež je dôležité zabezpečiť dostatok magnézia, draslíka, chrómu, lecitínu, selénu a rutinu.
Vhodné je stravu doplniť aj o potravinové doplnky ako je: koenzym Q10, Ginko biloba, Niacin (B3). Užívanie týchto preparátov však je žiadúce konzultovať s lekárom. Ako podporný doplnok je možné užívať rakytníkový olej (Rakytník rešetliakový), alebo rakytníkovú šťavu. Rovnako dôležité je dodržiavať pravidelný pitný režim. Vhodná je trojkombinácia: kvalitná minerálna voda, čaj a ovocný vitamínový nápoj, napr. vylisovaná šťava z čerstvého ovocia.

KOMPLIKÁCIE DM

Väčší problémom než sama cukrovka sú však jej komplikácie, ktoré postihujú hlavne oči, obličky, nervovú sústavu a obvodové cievy napr. na dolných končatinách. Neliečený, alebo nesprávne liečený DM môže spôsobiť náhlu poruchu mozgových funkcii spojenú s bezvedomím a ohrozením života (diabetická kóma), alebo môže spôsobiť chronické postihnutie viacerých telesných orgánov. Pravidelné lekárske prehliadky, správna kontrola glukózy v krvi pomôžu predchádzať mnohým nežiaducim komplikáciám diabetu.

AKÚTNE KOMPLIKÁCIE DM

Hypoglykémia , hypoglykemický šok - patria medzi akútne život ohrozujúce komplikácie, kedy je v krvi nedostatok glukózy. Glukóza je základným zdrojom energie pre mozgové bunky. V prípade poruchy ich funkcie sa dostaví bezvedomie.
Príčinou - je príliš veľká dávka inzulínu, zmena telesnej aktivity a nedostatočné množstvo jedla.
Príznaky - dezorientácia, zvýšená psychická a telesná dráždivosť, dvojité videnie, apatia, spavosť, hlad, tras, neschopnosť sústrediť sa, potenie, bezvedomie, kóma.
Odporúča sa - rýchle podanie kocky cukru, koncentrovaný cukrový roztok, čaj, džús , med, ovocie.

Hyperglykemická kóma - je výrazom náhleho nedostatku inzulínu v dôsledku čoho zostáva glukóza uväznená v krvi a nie je presunutá do buniek.

Príznaky - nutkanie na zvracanie až zvracanie, bolesť brucha, smäd, časté močenie, bolesti hlavy, zvýšená únava, postupné strácanie vedomia, zrýchlený pulz, z úst cítiť acetónový zápach.
Nezriedka kóme predchádzajú infekcie, ako napr. angína, zápal pľúc, alebo iné horúčkovité ochorenia.
Odporúča sa - okamžite podať podkožne inzulín a pacienta odoslať do nemocnice.

CHRONICKÉ KOMPLIKÁCIE DM

Makrovaskulárne komplikácie (cievne) - zjavujú sa na koronárnych (srdcových) cerebrálnych (mozgových) a periférnych cievach.
Kardiovaskulárne komplikácie (srdcovo-cievne) - sú rizikovým faktorom pre srdcovú nedokrvenosť (infarkt).
Cerebrovaskulárne choroby (mozgové) - predstavujú nedostatočnú  prekrvenosť mozgu čo môže byť príčinou závratov, náhleho výpadku zraku, a pre chorého zvýšené riziko cievnej mozgovej príhody.
Choroba periférnych artériíi dolných končatín - sa prejavuje cievnym nedokrvením nohy alebo chodidla, čo môže následne viesť k amputácii.

Mikrovaskulárne komplikácie
Diabetická retinopatia - DM je najčastejšou príčinou poškodenia zraku.
Diabetická nefropatia - diabetická choroba obličiek.
Diabetická neuropatia - poškodenie nervov sa môže prejaviť senzorickými, motorickými (pohybovými) prejavmi, alebo autonómnou dysfunkiou.
Ochorenie zubov - ochorenie ďasien, ktoré môže viesť k strate zubov sa u osôb s diabetom objavujú častejšie a v závažnejšej forme.

 KVALITA ŽIVOTA DIEŤAŤA

Diabetes mellitus ako chronické ochorenie prichádza pomaly, plazivo, trvá dlho niekedy aj celoživotne a významne mení spôsob života dieťaťa ako aj celej rodiny. V detskom veku DM prináša so sebou celý rad zmien, ktoré významným spôsobom modifikujú kvalitu života. Diabetické dieťa na rozdiel od svojich vrstovníkov a dospelých diabetikov je vystavené omnoho väčšiemu tlaku. Musí pravidelne dostávať inzulín niekoľkokrát denne v presne stanovenom čase, rovnako treba sledovať hladinu glykémie a prípadne upravovať dávku inzulínu podľa nameranej hodnoty, množstva jedla a fyzickej záťaže resp. plánovanej fyzickej záťaže, hospitalizácie, striktné dodržiavanie režimu, zmeny v stravovaní. Zmenený životný štýl vyžaduje presnosť, sebadisciplínu a spája sa s negatívnymi emóciami ako sú bolesť, strach a úzkosť. V týchto prípadoch sa zaznamenáva vyšší výskyt depresií a stresu, ba dokonca sa stupňuje aj detská agresivita. Efektívna edukácia a psychosociálna podpora detského diabetika a jeho rodiny je nezastupiteľná. Celé úsilie smeruje k dosiahnutiu plnohodnotného života dieťaťa a celej rodiny. Základným predpokladom dobrej psychickej pohody pri detskom diabete je správna a včasná adaptácia na ochorenie. Spontánna účasť rodinných príslušníkov a najbližšieho okolia môže znamenať skutočnú pomoc pre výsledok liečby.

METODICKÉ ODPORÚČANIA PRE PRÁCU VYUČUJÚCICH VO 
VÝCHOVNO-VZDELÁVACOM PROCESE V ZŠ A SŠ

Počas výchovno-vzdelávacieho procesu odporúčame zohľadňovať individuálne potreby, ako je :

  • v prípade potreby po dohovore pre tieto účely vyhradených hygienických podmienkach (napr. v kabinete) umožniť žiakovi - študentovi monitorovanie (odmeranie) glukózy v krvi, alebo aplikovanie inzulínu, pretože ide o životnú potrebu, keďže jeho podanie je základnou podmienkou prežitia
  • v rámci predchádzania komplikáciám aj počas vyučovania umožniť žiakovi - študentovi dodržiavať pravidelný pitný a stravovací režim ako aj tolerovať oddych, aby nedošlo k zhoršeniu zdravotného stavu
  • nedodržiavaním vhodného denného - liečebného režimu a neprimeraným zaťažovaním v škole môže dôjsť k vystupňovaniu školských ťažkostí so súčasným zhoršením zdravotného stavu
  • odporúčame elimináciu stresových situácii, pretože stres zvyšuje metabolické požiadavky na inzulín
  • na žiaka - študenta klásť len také požiadavky, ktoré v rámci svojich možností a dispozícii môže plniť
  • v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu odporúča sa rešpektovať obmedzenia, ktoré sú podmienené ochorením
  • pre podanie lepšieho výkonu treba v predstihu predpokladať časový faktor vedúci k stresu a v primeranom časovom predstihu upozorniť žiaka - študenta naplánované ústne skúšanie, písomku, odovzdanie seminárnej práce, alebo inej práce
  • uplatňovať individuálny prístup zohľadňujúci prípadnú zníženú školskú výkonnosť, alebo zaostávanie v osvojovaní vedomostí a zručností, ako aj isté zmeny v správaní, ktoré môžu nastať vplyvom choroby, alebo dlhodobej či častej hospitalizácie
  • v rámci dodržovania zrakovej hygieny na vyučovacom procese je potrebné zabezpečiť žiakovi - študentovi optimálne osvetlenie a zároveň zamedziť dlhodobú, súvislú zrakovú prácu
  • potrebu okuliarov ako aj odborné pokyny potrebné pre prácu s PC navrhujeme prekonzultovať s oftalmológom
  • otázku telesnej výchovy odporúčame riešiť na základe odporúčaní odborného lekára - diabetológa
  • pri hodnotení a klasifikácii prospechu a správania, nehodnotiť negatívne tie výkony, ktoré sú ovplyvnené zdravotným stavom (DM)
  • v rámci prevencie nežiaducich nepríjemných situácii ako pre žiaka - študenta tak pre vyučujúcich, odporúčame všetkým vyučujúcim oboznámiť sa s charakterom uvedeného zdravotného postihnutia a metodickými pokynmi za účelom zohľadňovania špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb počas vyučovacieho procesu
  • pre prípad potreby mať k dispozícii telefónne číslo na zákonného zástupcu, alebo lekára 

METODICKÉ ODPORÚČANIA PRE PRÁCU VYUČUJÚCICH V MŠ

  • v rámci prevencie nežiaducich zdravie ohrozujúcich komplikácii odporúča sa vyučujúcim v MŠ oboznámiť sa s diagnózou dieťaťa ako aj metodickými pokynmi za účelom zohľadňovania špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa
  • v praxi to znamená, že pani učiteľky musia byť oboznámené (na základe informácii od zákonného zástupcu, sprístupnenej diagnózy a metodických pokynov) o prejavujúcich sa symptómoch (príznakoch) zvýšenej resp. zníženej hladiny cukru v krvi (hypoglikémia, hyperglikémia) - dobré je ak sám rodič popíše konkrétne typické prejavy správania sa dieťaťa v prípade zhoršeného zdravotného stavu v súvislosti s diabetom
  • dobré je ak zákonný zástupca podá konkrétne pokyny ako postupovať v prípade, že sa objavia komplikácie
  • pre prípad potreby mať k dispozícii na viditeľnom mieste telefónne číslo na zákonného zástupcu
  • prejednať so zákonným zástupcom otázku stravovania, resp. do akej miery spĺňa stravovanie v MŠ kritéria diabetickej - regulovanej stravy
  • získať informácie od zákonného zástupcu o možnostiach stravovania  a zároveň dohodnúť sa na forme stravovania pre prípad, že rodič bude dieťaťu zabezpečovať stravu sám
  • v prípade súhlasu rodiča a záujmu vyučujúcich, môže rodič zaškoliť kompetentných na používanie glukometra
  • dbať na to, aby dieťa vždy malo v zariadení pre prípad akútnej potreby potrebnú dávku sladkostí
  • počas výraznejšej fyzickej námahy (prechádzka, telocvik) a psychického vypätia sledovať správanie dieťaťa a adekvátne reagovať na prípadné zmeny v správaní
  • dohodnúť si s dieťaťom signál, ktorým bude reagovať na situáciu, že sa cíti zle
  • počas pobytu v zariadení nastaviť dieťa na pravidelný režim
  • na potrebe spánku a dĺžke oddychu dohodnúť sa so zákonným zástupcom
  • otázku telesnej výchovy riešiť na základe odporúčaní odborného lekára
  • v rámci dodržovania zrakovej hygieny zabezpečiť dieťaťu pri práci dostatočné osvetlenie a zároveň zamedziť dlhodobú a súvislú zrakovú prácu
  • uplatňovať individuálny prístup zohľadňujúci zníženú výkonnosť ako aj zmeny v správaní, ktoré môžu nastať pod vplyvom choroby, alebo dlhodobej či častej hospitalizácie
  • usilovať o zamedzenie vzniku stresových situácii, pretože stres zvyšuje metabolické požiadavky na inzulín
  • v rámci prevencie vzniku nežiaducich negatívnych zmien zdravotného stavu, dbať na dodržiavanie pravidelného pitného a stravovacieho režimu ako aj tolerovať oddych
  • pre pocit spokojnosti a dôvery že o dieťa je postarané v prípade potreby, alebo problémov s adaptáciou dieťaťa v zariadení, umožniť zákonnému zástupcovi na začiatku pobyt v zariadení spolu s dieťaťom

Vypracovala: Mgr. Tatiana Kohútiková
                     
Špeciálny pedagóg - somatopéd CŠPP Zvolen

Použitá literatúra:

VADEMECUM MEDICI Martin, Osveta 2003
Slezáková J.: Pediatria pre špeciálnych a liečebných pedagógov. Bratislava, UK 1993

Časopisy:

Subotič,B.: Príčinou cukrovky je prekyslenie a prehriatie. In: VITALITA 1/2006 s.34-35
Benková, Z.,Chrapanová, I.: Radíme diabetikom. In: VITALITA 10/2004 s.11
Benková, Z., Chrapanová, I.: Radíme diabetikom. In: VITALITA 6/2004 s.11
Štefaňák, P.: Strava a cukrovka. In: VITALITA 5/2004 s.22-23
Opeta,M.: Komplikácie pri diabete. In: VITALITA 12/2003 s.9
Dian,J. : Cukor a diabetes. In: VITALITA 11/2003 s.8
Dian,J.: Cukrovka - ako na ňu? In: VITALITA 6/2003 s.8-9
Dian,J. :Utiecť pred cukrovkou. In: VITALITA 5/2003 s.9
Kučerová, M.: Cukrovka a fytoterapia. In: VITALITA 4/2003 s.27
Planieta, P.: Cukrovka. In: VITALITA 2/2003 s.27

Iné zdroje: internet.